2018. október 19-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban rendezte meg éves konferenciáját a Pulszky Társaság: Gyűjteménymenedzsment a közösségi múzeumokban címmel. A konferencián számos hazai muzeális intézmény különféle szakterületen dolgozó kollégája képviselte magát ez önmagában is mutatja a téma iránti rendkívüli érdeklődést.
A konferenciát Deme Péter elnök köszöntője után Prőhle Gergely a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) igazgatója nyitotta meg. Köszöntőbeszédében főigazgató úr elmondta, hogy szép hagyománya van a múzeum és a Pulszky Társaság együttműködésének, hiszen intézménye szinte minden évben teret ad a Társaság különféle rendezvényeinek. Felhívta a figyelmet a gyűjteményi stratégia jelentőségére. A múzeumokat illető pénzhiány és a saját esetükben a dráguló irodalmi hagyatékok megvásárlása nehéz helyzetbe hozza az intézményeket, hiszen a gyűjteménygyarapítás egyúttal szakmai felelősség is. A cél lehetne egy állami gyűjteményvásárlási stratégia kialakítása, amely meghatározott pénzösszegből lehetővé tenné a múzeumoknak a kiemelt jelentőségű műtárgyak vagy együttesek megvásárlását. A gyarapodás előfeltétele a közbizalom és a kultúrpolitikai háttér megléte is. Hangsúlyozta, hogy a gyarapodás nem feltétlenül politikai, hanem inkább szakmai és közösségi kérdés, és felhívta a figyelmet, hogy gyűjteményezési kérdésekben nem csak az aktuális kultúrpolitikai és politikai szempontok lehetnek a döntőek, hanem szükséges lenne szakmai alapon működő gyűjteményi stratégiák kialakítása, hiszen a gyűjtés szakmai felelősség is.
Főigazgató úr köszöntője után Kassai Hajnal az EMMI Kulturális Államtitkárság Múzeumi főosztályának főosztályvezetője kiemelte, hogy a minisztérium dolgozik a gyűjteményvásárlási alapon, amelyből a múzeumok műtárgyakat tudnának vásárolni. Kiemelte, hogy a kulturális alapellátás során a múzeumok hozzáférhetőségének növelésével az intézmények a közönség a tárgyi és szellemi örökség megismerésével a személyiségfejlődés, a polgárrá válás, a közösségépítés, illetve a foglalkoztatási kompetencia növelésével járulnak hozzá az állampolgárok fejlődéséhez. Ehhez azonban rendezett vagyongazdálkodás, hatékony gyűjteménymenedzsment szükséges az intézményeknél. A gyakorlat, ez a korábbi ÁSZ vizsgálatoknál kiderült, sok helyen fejlesztésre szorul. Az EMMI ezért a jogszabályok alakításával segíteni próbál. Igyekszik új protokollokat kialakítani és a korábban meglévő ügyrendet aktualizálni. Szakmai módszertani kérdésekről javaslatokat fognak tenni, hogy a tervszerűség, a hatékony ellenőrzés és a menedzserszemlélet gyakorlata kialakuljon. Új kezdeményezések, nemzetközi példák és hatékony útmutatás, a jó gyakorlatok lesznek a múzeumok segítségére. Ennek keretében alakítják ki a Múzeumi Spektrum projektet amelyet az OMMIK munkacsoportja vezetésével brit példa alapján. A módszertanilag megalapozott szemlélet kialakítását plusz akkreditált képzésekkel szeretnék elősegíteni.
A köszöntők után az első előadó dr. Kalla Zsuzsa, Móra Ferenc díjas muzeológus, a PIM gyűjteményi igazgatója volt. Előadásában számos gondolatot és példát megosztott a múzeum gyűjtési gyakorlatára, gyűjteményezési szemléletére. Külön kiemelt néhány kiállítást többek között az Ez bejött! című tárlatot, amelyben az előző 10 év szerzeményeit mutatta be a múzeum. A PIM gyűjteményi menedzsmentje egy közösségi alapokon működő rendszer, amelyben a közönség aktívan részt vesz. Előadásában számos kérdést és gondolatot felvetett az előadó. A változó világunkban mit is jelenthet a kulturális örökség, mint gyűjtőfogalom? Hogyan lehet az idő múlását a múltat definiálni? A generáció változása, hogyan hat a gyűjteményezőre? Hiszen a nagyközönség és a szakma fogalma más lehet, gondoljunk csak a manapság megjelenő „retró” jelenségre. Kérdés az is, hogy mi való a múzeumba? Ebben az esetben sincs társadalmi konszenzus. A közösségi muzeológiában eltérő trendek és párhuzamos folyamatok léteznek, eltérő a gyűjtő, a közreműködő (civil közösségek például) és a múzeumi közösségek látásmódja. Eltérő értékek lehetnek a trendekben is. A múzeumhoz kapcsolódó helyi és speciális közegek, közösségek a közös szakmai programokkal erősítik a társadalmat és a társadalmi felelősségvállalást. Ebben pedig a múzeumok tudják segíteni és erősíteni őket a múzeumi stratégiai, gyűjtési tervek megismertetésével, illetve az oda-vissza meglévő kapcsolat, közös együttműködések megerősítésével.
A múzeumok intézménytörténete és meglévő hagyományai, „öröklött szokásjogai” is alakítják a gyűjtemények kialakítását, amelyben a régi és új trendek egyaránt megférnek. A civil kezdeményezések is nagy hatással vannak intézmények és gyűjtemények kialakítására. Erre jó példa a PIM, hiszen az intézmény alapja a Petőfi kör helyi gyűjtése, amelyben gyűjtés, a helyi tudás feltárása közösségi múltépítést jelentett. Ezzel együtt egy közösségi gyűjteményezés is megvalósult az adományozók által.
A legfontosabb, hogy meghatározzuk, hogy mi a cél a gyűjteményezésnél. A múzeumi protokollok megléte sok esetben segíti a kollégák munkáját, de jellemzően nem mindig e szerint történik a gyűjteményezés. A szelekció valójában leginkább a szakmai szocializáción alapul, vagyis a kollégák évekig tanulják, de ez nehezen átadható tudás. A gyakorlatot a közösségi és intézményi hagyomány alakítja. Egy tárgy bekerülése és azt követő társadalmi hasznosítása pedig korábbi döntések eredménye. A hasznosítás többféleképpen történhet, lehet adatsorrá alakítani a tárgyat, tudományosan feldolgozni, lehet bemutatni kiállításon, vagy digitalizálva ismertetni stb. A kortárs kiállítások a közösségi alapokon működő gyűjteményezést valósítják meg és a tárgyról alkotott korábbi képek újragondolását eredményezik. Erre jó példa az Arany 200 programsorozat is, amelyhez egy kortárs interjúsorozat készült közösségi gyűjteményezéssel: személyes interjúkat készítettek, amelyekben mindenki saját Arany emlékeivel, gondolataival szerepelt.
A következő előadó Németh Szandra a Skanzen gyűjteményi osztályvezetője a Skanzen gyűjteményezési stratégiájáról, módszertanáról tartott előadást. A Skanzen történeti bemutatása után ismertette az intézmény gyűjteménypolitikáját, stratégiai alapú és tervszerű munkavégzését. Bemutatta a múzeum speciális helyzetét is, hiszen a Skanzen esetében maga a paraszti lakóház és a körötte lévő környezet is műtárgy, ráadásul a hozzá kapcsolódó szellemi örökség begyűjtése, megőrzése és feltárása is speciális feladata az intézménynek. A gyűjteménypolitika célja a szakmai alapelvek megalkotása, amely a jogi környezet, a fizikai adottságok, a szakmai örökség, a múzeumtörténet felmérésével, a nemzetközi trendek figyelembevételével alakul. Ehhez kapcsolódik a belső cél kialakítása, a munkaterv és az ezt követő és folyamatos ellenőrzés megléte. A gyűjteménymenedzsment feladata a tevékenységek irányítása, intézkedések stratégiai döntések meghozatala egyben a felelősségvállalás is. A menedzsment határozza meg a tárgyak útját és életét a bekerüléstől.
A gyarapításnak tudatosnak kell lenni, amely felett a kontrollt a gyűjteményi, szerzeményezési és tudományos tanács gyakorolja. A feldolgozás integrált gyűjteménykezelő rendszer segítségével történik, amely saját struktúra szerinti modulokból áll. Ez a Skanzenben egy közös adatbázist fog eredményezni, amely online közzétételre is alkalmas.
A gyűjteménymenedzsment folyamataiba a közösségeket is bevonják. A gyarapítás vonatkozásában jó példa a Hé ’67 kiállítás, az Erdély vagy a Tájházak projekt. Az önkéntesek bevonása az adatrögzítésben, a korábbi adatok pontosításában lehetséges. Az online adatbázisok közösségi részvételben épülnek, a közösségek a hatékonyabb munkavégzést és a tudományos feltárást segítik. Az együtt szerkesztett és szakmailag felügyelt felületek pontosabb meghatározást, plusz elméleti tudást eredményeznek, amely a nagyközönséggel megosztva különféle közzététellel (pl.: kiállítás) társadalmi hasznosulást eredményez. A Skanzen számára a korábbi a történelem során majdnem elveszett hagyomány és tradíció fenntartása továbbörökítése kiemelt feladat. Erre több pozitív példa van. A Skanzenbe bekerült épületek szellemi és tárgyi örökségének, az azokhoz kapcsolódó hagyományoknak az ápolása az egykori településekről visszatérő közösségek aktív szerepvállalásában valósul meg: Szent Flórián napi közösségi ünneplés, vagy a mándi reformátusok közössége, illetve a jánossomorjaiak Anna napi búcsúja.
Az ismeretátadás a demonstrációs, de az eredetivel azonos „műtárgyak” aktív használatával is megvalósulhat. Az így kialakuló „társadalmi múzeum” pedig számos a műtárgyakat felhasználó külön programmal is ápolja a szellemi és tárgyi kulturális örökséget egyéb közösségek bevonásával (Demens program, Ökotábor, integrált táborok stb.)
A konferencia harmadik előadója dr. Arapovics Mária volt, aki a Cselekvő Közösségek projekt vezetője. Előadásában a múzeum és közösség stratégiai megközelítését ismertette. A több intézmény bevonásával működő projekt az elmúlt időszakban a múzeumok és közösségek stratégiai felmérését végezte el. Ennek eredményeit táblázatok és grafikonok formájában elemezve ismertette az előadó. A közösségfejlesztés alapelve egy stratégiai megközelítésen alapul. A múzeumok szerepe a közösségekben kiemelhető, s a program célja az intézmények „társadalmasításának” támogatása, a közösségek kooperációjának fejlesztése. A múzeumok és közösségek együttműködésének számos formája létezik, amelyet az önkéntesség is segít. A program során egy önkéntes kézikönyvet is szerkesztettek, amely módszertani segítségként irányt mutathat a múzeumoknak az önkéntességről, annak működéséről, fejlesztéséről. A felmérés eredményeit feldolgozva a Cselekvő Közösség projekt honlapján közölni fogja eredményeit és szakmai kiadványt is tervez. A program elsődleges célja a közösségek részvételének, a párbeszédnek a fejlesztése, a cselekvő módon történő önfejlesztés, a muzeális intézmények társadalmi beágyazásának növelése. Ezzel együtt szükséges az intézmények ez irányú fejlesztése is, amely stratégiai tervezéssel, belső folyamatépítéssel valamint a program során kialakított hét lépcsős folyamati-javaslati megoldással segítheti az intézményeket. A projekt számos kiadvánnyal, szórólappal és online tudásbázis megosztásával segíti az intézmények közösségi fejlesztését.
Az előadások után az előadók Mészáros Balázs moderálása mellett beszélgettek és válaszoltak a közönség kérdéseire.
A beszélgetésben további szempontként az új típusú látogatók, a populáris kultúra múzeumokra gyakorolt hatásai is felmerült. Az internetes fórumok, a Facebook és az új típusú kommunikációs modulok szintén a múzeumok és a társadalom közti konzultáció részei, amelyek hatnak a gyűjteményezésre és más folyamatokra. A beszélgetésben kiemelték a hollandiai arnhemi példát, amelyben egy közösség mentette meg a bezárásra ítélt múzeumot. Magyar példát is felhoztak az 1990-es évekből, a mosonmagyaróvári múzeum esetét, amely szintén a helyi közösség kiállásának köszönhetően menekült meg a bezárástól. A közösség szerepe egy kiállítási mondanivalóban, többek között a kulturális örökségünk megóvásában is megvalósulhat. Erre példa a Fugában nemrégiben megnyílt több múzeum és szervezet és az egyéb közösségek kooperációjából létrehozott tárlat, amelynek célja a Budaörsi repülőtér műemlék és kultúrtörténeti értékének megmentése.
Gócsáné Móró Csilla, a Blaskovich Múzeum vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a múzeumok már régen „társadalmi intézmények”, ezeket a feladatokat a közösségek részvételével már évtizedek óta működtetik. Az előadók ugyanakkor azt hangsúlyozták, hogy ezeket a folyamatokat érdemes módszertanilag is megfogalmazni, a társadalmi múzeum fogalmát tudatosítani, a közösségi múzeumokat erősíteni és mutatni kell. A közösségépítéshez nincsen általános recept, minden intézmény egyedileg, egyedi gyűjteményei és tudása alapján építi a közösségeit, így helyi és egyedi sajátosságok vannak, ami szerencsére közösségi sokszínűséget jelent. A múzeumok társadalmi felelősségvállalása azonban egyértelmű.

Németh Szandra, Rózsa Zoltán, Vidák Tünde, valamint Dr. Medgyesi Konstantin a záró beszélgetés alatt
A délutáni szekciókban három részre oszlott a közönség: egy közösségi múzeum workshop mellett, meghívott előadók tartottak prezentációkat a gyűjtés és kiállítás közösségi részvétellel témáról, valamint a fényképgyűjtemények fejlesztéséről. A szekciók előadásai és az azt követő hozzászólások megerősítették, hogy a konferenciát még számos konzultáció, a részterületeket érintő területek gyakorlati tapasztalatainak megosztása kell kövesse. A téma népszerűsége és aktualitása ugyanakkor egyértelművé teszi, hogy a múzeumok szakmai munkatársainak további hasonló, gyakorlatias továbbképzésekre, szakmai programokra van igénye.
Dr. Török Róbert