Beszámoló az NCK 2016. április 28-i továbbképzéséről
2016. április 28-án a Pulszky Társaság révén a Network of Museum Organisations (NEMO) és a NCK (Nordiskt Centrum för Kulturavspedagogik) szervezésében a közép svédországi Östersundban vettem részt egy igen aktuális témát feldolgozó workshopon. A kurzus elsősorban a kapcsolati hálózatépítésről, a politikai szférával és az egymással való együttműködésről valamint a kutatási és gyakorlati lehetőségekről szólt. (How to best work between politics, research and practice) A helyi múzeum és levéltár valamint az NCK szervezésében lezajlott megbeszélés eredményesnek tekinthető. Hét különböző országból érkező, elsősorban múzeumi területen dolgozó szakemberek vitatták meg a témát, a helyiek aktív közreműködésével, gyakorlati foglalkozással is egybekötve.
A kurzusra a Pulszky Társaság mellett a német múzeumi szervezet, a holland múzeumi szervezet valamint a finn múzeumi szervezet egy-egy képviselője érkezett. Olaszországot egy Veneto tartománybeli múzeumigazgató képviselte, míg Görögországból a görög kulturális minisztériumban dolgozó kolléga érkezett.
A nap első részében a helyiek mutatkoztak be és tartottak előadást munkájukról valamint az NCK szervezetét ismertették. Az NCK és projektjei 2005-től működnek, kulturális örökségvédelmi és pedagógiai centrumként vannak jelen. A szervezet elsősorban a közösségépítésre az együttműködésre és az ezekből következő projektekre, kutatási és szakmai programokra helyezi a hangsúlyt. A Jamtli Múzeum és az NCK ügyvezetője Henrik Zipsane ismertette az NCK létrejöttének körülményeit. Az eredetileg dán igazgató a felesége révén érkezett Svédországba, aki akkor a helyi levéltár igazgatója volt. Kettejük személyes kapcsolata révén szakmailag közelebb került egymáshoz a levéltár és a helyi múzeum, és már nem egymás mellett elkülönülve működtek. Az NCK célja a gyakorlati munka, a politikai együttműködés és a kutatás aktív fizikai összekapcsolása. Az NCK működési elve ezen szervezetek összekapcsolása. A szervezet tulajdonosai, támogatói nem csak múzeumok, hanem városok, cégek és szakmai szervezetek is. Az NCK első mintaprojektje volt a helyi levéltár és múzeum szakmai összekapcsolása. További céljuk a régió (Jamtland) turisztikai desztinációs fejlesztése valamint az egymás mellett dolgozó szakmabeliek, kutatók gyakorlati szakemberek együttműködésének összekötése. Ezt különféle oktatási, örökségvédelmi projektekkel stratégiai és taktikai programokkal próbálták elérni a 2005-2012 közötti időszakban. Az NCK kapcsolati hálója nemcsak regionális, hanem nemzeti és nemzetközi szinten működik, kapcsolatot ápolnak a szakmai szervezetekkel (pl: UNESCO, ICOM, EDUCULT, CULTURACTIO stb.) és a politikummal (helyi és nemzetközi valamint EU szinten is). A szervezet célja az időszakonként meghatározott EU örökségvédelmi és kutatási tervek szerint való munkálkodás is. A 2015 és 2018 közötti időszakban a következő témákat helyezi előtérbe az Európai Unió: elérhető örökség, kultúra (kulturális alapellátás!) a kulturális sokszínűség a kulturális örökség ápolása, a gazdasági és kreatív ipari szektor együttműködéssel való elérése. A kurzus célja volt az NCK megismertetése és gyakorlati módszereinek átadása.
Az NCK valóban egy találkozási pont, egy olyan operatív kapcsolati hálózat, amely a kulturális ágazat (beleértve a gazdasági, az oktatási és politikai szektort) különféle területeit kívánja együttműködésre serkenteni, az adott partnerek segítségével. Az NCK minden évben egy nagy konferenciát és számos kurzust, workshop-ot szervez, többek között pedagógiai díjakat is kioszt és eredményeit különféle kötetekben publikálja is, amelyek honlapjukon elérhetőek. A partnerek között tudományos intézeteket, külföldi intézményeket és egyetemeket is megtalálunk. Az NCK nagy eredménye, hogy össze tudta kapcsolni az egymástól elkülönülő akár egymás mellett létező saját szakmai és kutatási programmal rendelkező intézményeket. Talán ez volt a kurzus legnagyobb erénye, hiszen az együttműködésen, párbeszéden alapuló projektek nagy társadalmi és tudományos hasznot hozhatnak. A délelőtti program második részében a résztvevők ennek alapján ismertették, melyek azok a projektek célok, amelyekkel jelenleg dolgoznak és módszertani tanácsokat kaptunk azzal kapcsolatban, hogy egy ötletből hogyan lesz ténylegesen sikeres megvalósítás. Hozzátéve, hogy a projektek végén azok eredményeit értékelni kell, a hibákból tanulni, a sikerből részesedni szükséges, de megosztással részesíteni kell másokat is. Felhívták arra is a figyelmet, hogy a kevesebb résztvevővel, de stratégiailag aktívan működő konzorciumok sokkal hatékonyabbak, mint a grandiózus projektek. A résztvevők a jelenleg kiemelt fejlesztési modelleket ismertették, illetve erről konzultáltunk. Ezek manapság is meghatározzák munkánkat: az élethosszig tartó tanulás lehetőségei, a szociális kohézió fejlesztése, a kreatív projektek kialakítása, a kulturális turizmus fejlesztése, a politikai modellváltás, illetve az azzal való kooperáció elősegítése illetve a digitalizálás.
A kurzus résztvevői számos kérdést megvitattak s saját intézményeik példáit is ismertették. Örömmel hallottuk, hogy az önkéntesség és a társadalom egyéb tagjainak (idősek, fogyatékosok stb.) múzeumi életbe való aktív bevonása már mindenhol bevett gyakorlatként működik. Új elemként jelentek meg Svédországban a migránsoknak kialakított beilleszkedési és foglalkoztatási programok, amelyeknek aktív részvevői a múzeumok (több mint 85 helyi múzeum) és múzeumi szervezetek. Ezzel kapcsolatban nemzeti mintaprojektet is kialakítottak. A Jamtli e tekintetben is élen jár, a menekültek számára foglalkoztatási és lakhatási támogatást biztosít, új lakások felépítésével, amelyeket később múzeumi funkciókra fognak használni. (Megjegyezhetjük, hogy erre a régiónak szüksége is van, hiszen stratégiai fejlesztési terve a kulturális turizmus fejlesztése illetve a lakosság elvándorlásának, öregedésének csökkentése vagy megállítása. Itt találkozik össze a politikai stratégia múzeumi célokkal.)
A délelőtti szekció végeztével ebédre került sor, amelyre a Jamtli Múzeumnak a helyi skanzen korabeli épületben berendezett éttermében került sor. Példaértékű itt is a helyiek kultúratámogatása, bár a Skanzen a téli időszakban csak sétálgatva látogatható, az eldugott étterem mégis kiválóan működik. Egy jó kávéra, vagy ebédre akkor is vevők az emberek, amikor a múzeum épületei ténylegesen zárva tartanak. Ebéd után meglátogattuk a múzeum kiállításait, délután pedig a korábban említett témakörökkel kapcsolatban egy gyakorlati workshop-on vettünk részt, amely a múzeum és kulturális örökség körébe tartozó szervezetek funkcióira, működési mechanizmusaira és esetlegesen megváltozó szerepére hívta fel a figyelmet. Megismerkedtünk a GLO (Generic Learning Outcomes) modellel, s párokba rendeződve gyakorlati foglalkozást tartottunk a múzeumok küldetésének, feladatrendszerének dimenzióiról. A csoport tagjai igen aktívak voltak a kurzuson, amelyet a helyiek is örömmel fogadtak, így elérték tulajdonképpen a kurzus célját a kollaborációt, a párbeszédet illetve a kapcsolati tőke erősítését.
A résztvevők a kurzus után önszerveződve egy közös vacsora keretén belül kötetlenül tapasztalatot cseréltek, beszélgettek, amely szintén előremutató kezdeményezés volt. Remélhetőleg egy a későbbiekben kialakítandó közös projekt talán első alkalma.
Összegezve tehát elmondható, hogy a különböző országokból érkező kollégák ugyanazon problémákkal küzdenek, de más-más módszereket alkalmaznak azok megoldására. Az ilyen alkalmak azonban a tapasztalatcsere lehetőségeit biztosítják és a későbbi valamilyen szintű együttműködés első lépései lehetnek. A Pulszky Társaság jövőbeli stratégiai célja az ilyen tapasztalatcserék erősítése és a nemzetközi kapcsolatok folyamatos fenntartása, a NEMO-n keresztül erre meg is van a lehetőségünk.
Török Róbert
How to best work between politics, research and practice
The day kicked off at 9 am with coffee reception and registrations. NCK took the floor at 9:15 with a short introduction about the organisation and the members of staff.
The introduction included the participants themselves as it was the first time we all met with each other. It was important for NCK to learn more about their background and motivations for attending the course so as to tailor to their needs the workshop scheduled to take place after lunch. The participants, during this introduction, expressed their desire to see Jamtli, the regional Open Air museum, which is located next to NCK’s office. For this reason, we decided to extend the lunch break from one hour to one hour and thirty minutes.
Our managing director and director of Jamtli, Henrik Zipsane, took a trip down NCK’s memory lane. Henrik shared his memories about how he and his wife came up with NCK and how NCK was established as a project and then, transformed into a company. Henrik talked about the importance of networking and collaborations and the ways in which NCK works in between practice, research and politics. Participants posed numerous questions, asking for advice or discussing their own challenges at their institutions openly with the rest.
The next session unfolded around NCK’s insights after being active for more than ten years in the field of cultural heritage. NCK shared tips regarding how to turn great ideas into great collaborations and projects. Following the stages leading from idea creation to idea implementation, NCK wanted to share practical examples of how it is possible, or impossible sometimes, to turn an idea into practice. Numerous examples were introduced to the participants in an attempt to describe both the depth and the variety of NCK’s areas of expertise.
Lunch was served at Restaurant Hov, followed by a short visit to the museum and the museum shop. During the last two hours, we introduced participants to the Generic Learning Outcomes model (GLOs), a tool, or even better a language for museums, libraries and archives to demonstrate the outcomes and impact of users’ learning experiences. Participants, in pairs, reflected on numerous questions regarding the mission of museums, and the dimensions of the museum visit and experiences. It was a great collaborative activity, with participants exchanging opinions, ideas while justifying and reflecting upon these.
NCK